مقايسه دو روش استعمال اسيد اگزاليك در كنترل كنه واروآ

در این بررسی اثرات کنه کشی اسید اگزالیک 3.5% در کلنی های زنبوران عسل ارزیابی شده و دو روش استفاده از آن یعنی روشهای اسپری و قطره ای با یکدیگر مقایسه گردیدند.
در آغاز 15 کلنی زنبور عسل آلوده به کنه واروآ انتخاب و یکسان سازی گردید. کلنیها در قالب طرح آماری کاملا تصادفی به 3 تیمار و 5 تکرار تقسیم بندی و توسط اسید اگزالیک دی هیدرات 3.5% محلول در شربت 1:1 به دو روش فوق در دو نوبت تیمار شدند.
گروه شاهد نیز هیچگونه دارویی دریافت ننمود. نتایج این تحقیق برای اولین بار در کشور نشان داد که اسید اگزالیک از پتانسیل بالایی (به ویژه در دماهای پایین محیط) جهت کنترل کنه واروآ، پارازیت خارجی زنبوران عسل، برخوردار است.
میانگین درصد تلفات کنه به ترتیب 98.95، 95.19 و 6.48 درصد برای تیمارهای روش اسپری، روش قطره ای و گروه شاهد ارزیابی شد.
تجزیه و تحلیل آماری نشان دهنده عدم وجود اختلاف معنی دار بین دو تیمار اول و دوم و وجود اختلاف معنی دار گروه شاهد با دو تیمار دیگر می باشد
(P<0.05).
همچنین مقایسه نتایج دو روش اسپری و قطره ای نشان داد که ریزش کنه پس از اولین و دومین نوبت استعمال اسید اگزالیک در روش اسپری به ترتیب 97 و 3 درصد، و در روش قطره ای 55 و 54 درصد می باشد.

مقاله : موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، کرج

.............................................................................................................................................................................................................

روش استفاده از اسیداگزالیک تزریقی برای مبارزه با کنه واروا
600 سی سی آب مقطر
600 گرم شکر
45 گرم اسیداگزالیک 99 درصد
اول آب رو تا دمای 65 درجه گرم کنید و بعد اسید رو بهش اضافه کنید تا خوب مخلوط بشه
بعد بزارین آب تا 35 درجه سرد بشه و شکر رو اضافه کنید
بین شکاف دوقاب حدود 6.6 سی سی باید اسید به صورت قطره ای ریخته بشه روی زنبورها


بهترین زمان مصرف ، اواسط تا انتهای آذرماه است .